Skocz do zawartości
  • Podstawowe zasady detailingowego mycia


    WuWo

    Prawidłowe mycie detailingowe jest głównym elementem utrzymania naszego lakieru w jak najlepszym stanie. Większość defektów lakieru powstaje na wskutek nieprawidłowego mycia, aby prawidłowo zadbać o lakier samochodu, należy zastosować odpowiednią technikę, środki oraz akcesoria. W naszym poradniku opisujemy krok po kroku, jak bezpiecznie umyć samochód.

    Niezbędne środki i akcesoria

    Mycie kół: APC, szczotka z długą rękojeścią, środek do usuwania smoły i kleju, środek do usuwania zanieczyszczeń metalicznych.

    Mycie kół: środek do mycia felg, środek do mycia opon lub APC, szczoteczka do mycia felg i opon.

    Mycie wstępne: myjka ciśnieniowa, pianownica (PA) lub pianownica ręczna, wąż ogrodowy z końcówką do spłukiwania.

    Mycie właściwe: dwa wiadra, separatory brudu, rękawica z wełny lub mikrofibry, szampon

    Mycie nadkoli

    18451751_657582124451899_602066977411918

    Mycie nadkoli warto warto rozpocząć od ich dokładnego umycia za pomocą myjki ciśnieniowej. Następnie z pomocą APC i szczotki z długą rękojeścią, dokładnie oczyścić nadkola z mocno przywartego do ich powierzchni zabrudzeń i spłukać zanieczyszczenia za pomocą myjki ciśnieniowej. W razie konieczności warto powtórzyć czynności z użyciem APC i szczotki.

    Jeśli na naszych nadkolach znajdują się pozostałości smoły lub asfaltu, należy je usunąć za pomocą środka do usuwania smoły i kleju (warto pamiętać jednak, że powierzchnia musi sucha). Możemy się również wspomóc środkiem do usuwania zanieczyszczeń metalicznych, które osiadły na elementach nadkola i zawieszenia .

    Mycie kół

    18738672_664791950397583_913592995640824

    Mycie kół rozpoczynamy od dokładnego oczyszczenia opon, możemy w tym celu skorzystać z APC w odpowiednim stężeniu lub środków typu Tire and Rubber Cleaner. Nanosimy środek na opony i dajemy mu chwilkę na działanie, po czym czyścimy oponę za pomocą szczoteczki. Dla pewności, że mamy odpowiednio przygotowaną oponę pod nałożenie dressingu, proces powtarzamy jeszcze raz.

    Przechodzimy do mycia felg, tutaj w zależności od stanu zabrudzenia dobieramy odpowiedni środek.

    Jeśli mamy do czynienia z mocno zabrudzonymi obręczami, warto zastosować środki kwasowe, które przyśpieszą nam prace. Warto jednak pamiętać, że środki tego typu stosujemy z ostrożnie i zgodnie z zaleceniami producenta.

    Kolejnymi środkami są tzw. deironizery, czyli środki przeznaczone od usuwania zanieczyszczeń metalicznych, takich jak osad z klocków hamulcowych.

    W przypadku, gdy nasze felgi pokryte są czarnymi kropeczkami najpewniej mamy do czynienia ze smołą do takich zabrudzeń polecamy skorzystać ze środków Tar and Glue Remover.

    Do bieżącej pielęgnacji felg należy stosować środki do regularnego mycia felg.

    Dla pewności, że dokładnie oczyściliśmy felgi, warto samochód poruszyć o pół obrotu koła i jeszcze raz dokładnie z pomocą szczotki i środka do czyszczenia felg, oczyścić felgę w miejscu w którym miała styczność np. z zaciskiem hamulcowym.

    Mycie wstępne aktywną pianą (Pre Wash)

    20543894_699289646947813_275509224356009

    Zadaniem piany aktywnej jest usunięcie jak największej ilości zanieczyszczeń metodą bezdotykową w sposób bezpieczny dla lakieru samochodu. Pianę aktywną nanosimy z dołu na górę, po ok. 5-8 minutach, gdy piana zaczyna spływać z lakieru, rozpoczynamy jej spłukiwanie pod ciśnieniem za pomocą myjki ciśnieniowej. Pianę spłukujemy od dołu do góry, systematycznie przechodząc ku górze. Dzięki zastosowaniu takiej metody, nie spłukujemy piany aktywnej z dolnych partii samochodu bez ciśnienia.

    Jeśli nie posiadacie myjki ciśnieniowej oraz pianownicy (PA), polecamy zaopatrzyć się w ręczną pianownicę, a pianę aktywną spłukiwać za pomocą końcówki węża ogrodowego.

    Pamiętajmy, że za pomocą samej piany aktywnej nie umyjemy samochodu. Ma ona jedynie usunąć największe zanieczyszczenia jak piasek, błoto czy sól. Pozostałe zabrudzenia usuwamy za pomocą szamponu i rękawicy.

    Mycie właściwe

    17390501_626453960898049_473315381152566

    Mycie właściwe ma za zadanie usunięcie zanieczyszczeń pozostałych po myciu wstępnym w tym celu korzystamy z rękawicy z wełny lub mikrofibry, szamponu oraz dwóch wiader z separatorami zanieczyszczeń.

    Zadacie zapewne pytanie, po co dwa wiadra i separator zanieczyszczeń? Korzystając z dwóch wiader w jednym mamy czystą wodę, a w drugim szampon. Separator zanieczyszczeń spełnia jedną podstawową zasadę, zapobiega pływaniu brudu w wiadrze. Brud opada na dno wiadra i dzięki budowie separatora (Grid Guard), nie ma możliwości ponownego wzbicia się do góry wraz z ruchem wody. My zalecamy dla pewności posiadanie separatora w każdym wiadrze.

    Przechodzimy zatem do samego mycia, samochód myjemy w zacienionym miejscu. Mycie rozpoczynamy od dachu i systematycznie posuwamy się ku dołowi, pozostawiając takie elementy jak zderzaki, doły drzwi oraz progi na sam koniec. Rękawicę zanurzamy w wiadrze z szamponem i przechodzimy do mycia, wykonując ruchy wzdłużne (nigdy nie myjemy samochodu ruchami kolistymi). Po każdym elemencie płuczemy dokładnie rękawicę w wiadrze z wodą, dobrze wyciskamy i ponownie zanurzamy w wiadrze z szamponem. Proces ten powtarzamy do czasu całkowitego umycia samochodu.

    Osuszanie samochodu

    10355668_220131198196996_161355327508517

    Gdy umyliśmy już wszystkie elementy naszego samochodu, przyszła pora na jego osuszenie. Do osuszania polecamy skorzystać z ręczników z mikrofibry, waflowych lub Silk Dryer. Osuszanie rozpoczynamy od elementów poziomych oraz szyb, następnie przechodzimy do elementów pionowych. Prawidłowe osuszanie samochodu powinno polegać na położeniu i delikatnym przyklepaniu ręcznika. Możemy również położyć i delikatnie przeciągnąć ręcznik po osuszanym elemencie. Nigdy nie dociskamy na siłę ręcznika do lakieru.

    To tyle jeśli chodzi o poprawne umycie samochodu, w kolejnym artykule opiszemy przygotowanie pojazdu do woskowania i korekty lakieru.

    Za pomoc w redagowaniu treści i wsparcie, dziękujemy Piotrowi z Detailingservice.pl :)




×