Jump to content

Poradnik foto - Polerowanie szyb


Recommended Posts

  • Administrator

Witajcie,

Dziś chciałem zaprezentować Wam krótki poradnik dotyczący polerowania szyb samochodowych i innych powierzchni szklanych przy pomocy tlenku ceru. O ile większość z Was ogarnęła "pajączki" na lakierze, o tyle zmorą każdego są "pajączki" na szybach, powstałe głównie od używania starych wycieraczek, niewłaściwych akcesoriów do mycia bądź agresywnych skrobaczek. Rozproszone światło zmniejsza widoczność i powoduje ryzyko wypadku, a jak wiadomo, bezpieczeństwo przede wszystkim, w związku z czym warto zadbać również o to.

Jest to bardzo prosta czynność z którą na pewno sobie poradzicie. Tlenek ceru usuwa płytkie zarysowania z powierzchni szyb, bardzo dobrze odtłuszcza i wygładza powierzchnię. Do polerowania używamy białego tlenku ceru (nie różowego!), dostępnego m.in. na Allegro.

Krótkie wprowadzenie, co będzie Nam potrzebne:

Dołączona grafika

- Biały tlenek ceru,

- Krążki filcowe (na zdjęciu Flexipads w dwóch rozmiarach),

- Woda w spryskiwaczu,

- Elektronarzędzie (wiertarka bądź polerka),

- Taśma ochronna,

- Gazety,

- Ściereczki,

- Płyn do mycia szyb,

- Ewentualnie glinka.

Schemat działania na początku:

1. Myjemy szybę/szyby płynem do mycia szyb

2. Glinkujemy szybę/szyby aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia których nie usunęliśmy podczas tradycyjnego mycia

3. Osuszamy całość przy pomocy ściereczek

4. Oklejamy uszczelki, delikatnie zachodząc na szybę (ok 0,5-1cm taśma powinna znajdować się na szybie)

5. Doklejamy gazety w miejscach które będą kłopotliwe w czyszczeniu.

Po tych pięciu szybkich krokach, mamy powierzchnię przygotowaną do pracy. Wypada więc zabrać się do dzieła.

Oto Nasza ofiara:

Dołączona grafika

Schemat działania podczas polerowania:

1. Bierzemy maszynę do ręki i zakładamy filcowy krążek polerski

2. W tym momencie mamy 2 metody nabierania tlenku ceru

a) Spryskujemy filc wodą (2-3 psiknięcia) po czym posypujemy go tak, jak byśmy solili kanapkę ;)

b) Wytwarzamy 'pastę' polerską w proporcjach 1:1 z wodą

Osobiście polecam każdemu wypróbować dwie metody, ja używam pierwszej, jest to wygodniejsze, szybsze i moim zdaniem mniej brudzi wszystko wokół.

3. Po nałożeniu tlenku ceru na filc, rozprowadzamy go na szybie przy wyłączonej maszynie (zupełnie jak podczas polerowania lakieru)

4. Ustawiamy najniższe możliwe obroty (nie wyższe niż 600obr./min) po czym przystępujemy do polerowania obszaru po kolei. Wygląda to mniej więcej tak:

Dołączona grafika

Nacisk na maszynę minimalny, ciężar ręki wystarczy

5. Po jednym przejeździe spryskujemy krążek wodą i powtarzamy czynność

6. Możemy polerować szybę do momentu wypracowania tlenku ceru

Ja w tym przypadku zrobiłem ok 5 spokojnych przejść.

7. Przy pomocy wody i ściereczki ściągamy resztki pasty po czym obserwujemy wyniki pracy. Jeśli rezultaty Nas nie zadowalają, powtarzamy całą czynność.

Przy polerowaniu szkła należy uzbroić się w dużo cierpliwości, to bardzo mozolne zajęcie!

Wyszło Nam coś takiego:

Dołączona grafika

(smugi widoczne na zdjęciu są pozostałościami niewidzialnej wycieraczki nałożonej po procesie polerowania)

Inna szyba:

Przed:

Dołączona grafika

Po:

Dołączona grafika

Oraz 2 krótkie wideo, aby pokazać różnicę:

xd_eDq2nrWo

mO8TKyxBO18

WAŻNE!

1. Nie polerujmy większej rysy przez dłuższy czas w jednym miejscu gdyż możemy doprowadzić do powstania soczewki, czyli wgłębienia w polerowanym miejscu

2. Należy równomiernie polerować rysy, zataczając wokół nich małe kółka oraz nie zatrzymując się zbyt długo na jednym fragmencie

3. Najlepiej wypolerować również obszar wokół rysy

4. Najlepsze efekty uzyskuje się, gdy rysa jest niewyczuwalna pod paznokciem

5. Polerowanie nie zapewni Nam nieskazitelnie gładkiej szyby aczkolwiek znacząco poprawi widoczność

6. Zawsze używajmy taśmy ochronnej

7. Starajmy się polerować całe szyby (dojeżdżajmy do taśm ochronnych)

8. Róbmy powolne przejścia które będą na siebie zachodzić, liczmy ilość przejść

9. Nie dociskajmy mocno maszyny, możemy uszkodzić szybę

10. Nie zwiększajmy prędkości. Szyba zacznie się mocno nagrzewać a woda o wiele szybciej odparuje

11. Pamiętajmy o rozwadze w wykonywaniu tej czynności. "Lepiej 2 razy pocieniować niż 1 pogrubić"

Jeśli macie jakieś pytania bądź coś jest niejasne - piszcie - postaram się odpowiedzieć!

Link to comment
Share on other sites

Krążki flexipads są ok, odradzam używania grubych twardych filców z metalowym trzpieniem dostępnych na allegro - solidne bicie na maszynie i lubią narobić własnych kolistych rysek,no i tlenek ceru nie sprawdza się na szybach "ospowatych" czyli z licznymi odpryskami od kamieni,poza tym super sprawa szczególnie przy ratowaniu szyb klasyków

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

jakiś pomysł jak doszlifować szybę głębiej?

szlifuję od godziny 1/4 szyby tlenkiem ceru i jeszcze bardziej uwydatniło odpryski

edit:

jakaś zabawa z papierem ściernym na mokro by pomogła? Potem może dopiero tlenek ceru?

ale obawiam się że nie, że powstały by soczewki i "falowanie obrazu"

Link to comment
Share on other sites

  • Administrator

Na razie wstrzymaj się z głębszym wycinaniem rys, ja na dniach będę to robił (tylko złożę latarkę) i podzielę się wrażeniami czy papierem idzie wyciąć rysy bez większych szkód.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrator

Jegomość chyba myli podstawowe pojęcia, wszak "polerowanie lakieru" to również mechaniczne wycinanie uszkodzonych partii lakieru czyli na dobrą sprawę - szlifowanie. Używamy do tego ściernych kombinacji past i padów które ścierają rysy. Ja nie wiem co on sobie wyobrażał myśląc o polerowaniu lakieru, że tu się rysy zlewają? :roll:

Polerowałem 3 komplety szyb i nigdzie nie zauważyłem efektu falowania. Trzeba to robić z głową a nie na pałę.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrator

Zbiła mi się żarówka, jutro jadę kupić nową i montuje lampkę. Czwartek-piątek będę się za to zabierał i dam znać co i jak. Może jakieś specjalne życzenia jak potraktować szybę?

Link to comment
Share on other sites

  • Administrator

Cześć.

Zgodnie z obietnicą zająłem się cięciem szkła przy pomocy papierów ściernych.

Od razu chciałbym powiedzieć wszystkim którzy o tym myślą - nie róbcie tego, usuwanie rys z szyby papierem ściernym narobi więcej szkody niż pożytku!

Szkło jest trylion razy twardsze od lakieru (oczywiste), więc nie dość, że trzeba użyć większych gradacji papierów ściernych to wyciągnięcie tego na przyzwoity poziom wymaga bardzo dużo czasu, energii, cierpliwości i środków. Nie mówiąc o usuwaniu odprysków po kamieniach. Więc jeśli macie na szybie rysy wyczuwalne pod paznokciem albo masę odprysków od kamieni i irytuje Was to - wymieńcie szybę na nową.

No ale do rzeczy, bo bez zdjęć się nie liczy ;)

Te rysy były celem do wyeliminowania, 'pajęczyna' została usunięta tlenkiem ceru na filcu bez problemu, ale celem było '100%'.

Dołączona grafika

Widoczny na zdjęciu odprysk od kamienia z tlenkiem ceru w środku (takie wypełnienia usuniemy pędzelkiem/szczoteczką do zębów z wodą):

Dołączona grafika

Podzieliłem szybę na pół myśląc "ale pięćdziesiątkę im zrobię" :mrgreen:

Dołączona grafika

Wziąłem papier 1500 na klocek i zacząłem szorowanie. I co? Praktycznie nic, minuta szorowania ukazała delikatne ryski ale nic co by mogło zagrozić tym grubym 'sznytom' które chciałem usunąć.

Pomyślałem sobie, nie ma się co pieścić więc wyciągnąłem DA i nałożyłem papierek 800. Jeżdżę, jeżdżę i nic.. Więc przycisnąłem kantem przez kilkanaście sekund i jest:

Dołączona grafika

Ale zaraz chwila zwątpienia: "takim papierem będę szlifował do jutra". Czas wytoczyć ciężkie działa. Więc na maszynkę wysłużony papier 80 i cięcie:

Dołączona grafika

Ktoś pomyśli - 'wow, ale zrobił cudo, na prawdę usunie te rysy'. No to teraz spróbujmy to cudo usunąć tlenkiem ceru i filcem:

Na początek połowa zeszlifowanego obszaru. Powolne przejazdy, zatrzymywanie się w miejscu, dociskanie maszyny, chyba 15 minut to ciąłem, tlenku ceru nie żałując:

Dołączona grafika

Yyyy.. :? Różnica jest, ale do ideału baaaaardzo daleko..

Dołączona grafika

Postanowiłem przytrzymać maszynę w jednym miejscu: 'chcecie soczewkę, macie':

Dołączona grafika

Trzymałem w tym miejscu dobre 30 sekund, nacisk 'ręka i trochę', wyszło mniej matowe od reszty, ale żeby zaraz soczewka?

Dołączona grafika

A wspomniany odprysk? No cóż..

Dołączona grafika

Skubaniec śmieje mi się w twarz.

Ktoś się uprze i powie, że za szybko się poddałem, trzeba to było traktować innymi papierami (z mniejszą gradacją). Zapewne macie rację, ja po przetarciu szyby po polerowaniu tlenkiem, załamałem ręce, wyłączyłem światło i poszedłem z garażu. Drugim błędem mogło być użycie DA zamiast rotacji, stąd tzw. pig taile charakterystyczne dla szlifowania maszyną oscylacyjną. Kiedyś znowu do tego wrócę, na razie zostawiam obecne rezultaty do Waszych przemyśleń i refleksji, czy aby na pewno chcecie usuwać rysy z szyb papierem ściernym ;)

Pozdrawiam :)

Link to comment
Share on other sites

ja rotacja robilem u siebie w aucie szyby w zeszlym roku

(babka od ktorej kupilem auto nie wymieniala wycieraczek (gum) od nowosci i jak cofalem to mialem takie sloneczko wytarte na szybie, o przedniej nie mowie :mrgreen:) tak samo tlenek ceru ale bialy (czysty) nie róż polerski i jechalem tak ze rozprowadzalem i jechalem potem wyzszy bieg ( u mnie obroty 900 -1200) i schodzilem do nizzszego i znow walczylem z przednia okolo 6 godzin efekt powalil mnie na kolana tak samo z tylu ;)duzo wody w psikaczu i co przejazd psikac

glebsze rysy i jakies odpryski zostaja ale malych zarysowan nie ma

w tym roku znow planuje taki zabieg przeprowadzic jak sie to wykonuje z glowa (nie drzemy w jednym miejscu) o zadnej soczewce nie moze byc mowy a i szyba wyglada na dobrze odswieżona

wydalem 32 zl z przesylka jak dobrze pamietam 100 gram tlenku ceru z filcem na rzep

Link to comment
Share on other sites

suma sumarum- moje przemyślenia:

jeżeli ktoś jest w posiadaniu auta co trudno dostać nowe szyby- jak najbardziej dobry sposób

jeżeli ktoś chce popróbować- też warto

ale jeżeli to jest pospolite auto- szyby zdębiałe- to lepiej wymienić szybę na nową i tyle - ja tak poczynię tej wiosny :f

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...
  • 3 months later...

Kiedyś jak się interesowałem tematem wyczytałem gdzieś że różowy to "mieszanina" z dodatkiem pumeksu i ziemi okrzemowej i że lepiej pochłania wodę, natomiast biały to "czysty" tlenek ceru.

Dlatego różowym powinno się lepiej pracować.

Ile w tym prawdy to nie wiem :-??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Poleruje szybe w civicu B-)

mineły 3 godziny i nadal poleruje :P

Efekty juz widać ale jeszcze długa droga przede mną. Nie robię fotek bo nie mam aparatu ze sobą :P

zainspirowała mnie szyba wypolerowana przez Sławka z diamond. Wierzę ze za jakies 12godzin moja szyba bedzie perfekcyjna :D

Mam pytanie techniczne...

Istnieje takie pojecie "finiszu szyby" Bo tak rozkminiam jak to wykończyć i czy w ogóle sie da. Robie w ten sposób ze jak kończe to mocno zmniejszam obroty tj z 1100 do 600 i systematycznie dolewam wody. Jak widzę, ze tlenek ceru zaczyna znacznie znikac z szyby wtedy kończe

a Wy ? :D

Link to comment
Share on other sites

  • Administrator

Ja usuwałem to przez 2h a miejscami mógłbym posiedzieć jeszcze dłużej:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Nie łam się bo warto być cierpliwym :u

A pozwól, że zapytam - po co Ci finisz na szybie?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...