Jump to content

W jaki sposób pielęgnować koła w samochodzie


Recommended Posts

Odpowiadamy na pytanie: "jak pielęgnować koła w samochodzie?" 

 

Jak wiadomo, felgi są tym elementem auta, który pracuje w wyjątkowo ciężkich warunkach. Duża temperatura , pył z klocków hamulcowych, zanieczyszczenia drogowe, sól – to naturalne środowisko dla naszych kół. Jak więc sprawić, by mimo tego prezentowały się nieskazitelnie ?

 

Jak wszyscy dobrze wiecie, dobrze dobrana felga potrafi przemienić każdy samochód, w przyciągający na ulicy wzrok "showcar". Jednak samo „koło” nie wystarczy, musi się ono jeszcze odpowiednio prezentować, w czym powinien pomóc poniższy artykuł.

Cały proces pielęgnacji kół można podzielić na trzy etapy – doprowadzenie ich do porządku poprzez dogłębne czyszczenie, zabezpieczenie i regularne mycie.

Zacznijmy od punktu pierwszego – dogłębne oczyszczenie felg. Jeżeli felgi na samochodzie są kilkuletnie i nie były nigdy profesjonalnie czyszczone, to najczęściej wyglądają tak :

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Kilkuletni brud, wżarty w felge pył z klocków, opiłki metalu i kawałki asfaltu z drogi – tak wygląda wnętrze 99% felg na autach. Aby się tego wszystkiego pozbyć, należy sięgnąć po szereg środków.

Zaczniemy od umycia felgi z grubszego brudu. Będziemy do tego potrzebowali silnego kwasowego środka, np. Autbrite Very Cherry Acid Wheel Cleaner . Dostępne są również środki zasadowe, jednak te z reguły są słabsze, stąd ich skuteczność na bardzo brudnych felgach jest niższa. Po rozrobieniu środka zgodnie z zaleceniami, spryskujemy obficie powierzchnię felgi i zostawiamy na parę minut, żeby środek mógł zadziałać. Tutaj dwie ważne uwagi – po pierwsze, ZAWSZE pracujemy w cieniu, na zimnych felgach. Jeżeli myjemy koła na aucie, które dopiero co przyjechało, odczekujemy jakiś czas, aż koła ostygną. W innym przypadku, środki do mycia kół zaschną momentalnie na feldze co może doprowadzić do ich uszkodzenia. Po drugie – ZAWSZE pracujemy w gumowych rękawiczkach. Uwierzcie, szkoda Waszych rąk na kontakt z taką chemią.

Środek poleżał kilka minut, pora więc umyć ręcznie felgi. Czym ? Na rynku znajduje się mnóstwo akcesoriów, najwygodniej myje się pędzelkiem o miękkim włosiu, co pozwoli nam dojście we wszystkie zakamarki. Przydadzą się również sztywniejsze szczotki, do wzruszenia większego brudu.

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Po pracy spłukujemy obficie felgę wodą pod ciśnieniem :
11.jpg

12.jpg
Kolejnym etapem jest sięgnięcie po produkt do usuwania cząstek metalu, wbitych w felgę. Często takie zabrudzenia nie są widoczne gołym okiem, jednak znacząco wpływają na gładkość i prezencje felgi . Środki takie jak Car Pro IronX, P21S Felgen- Reiniger Power Gel , Scholl Concepts Rim 7 i inne, pozwolą na skuteczne pozbycie się takich zabrudzeń. Co więcej, efektownie przy tym wyglądając, poprzez "krwawienie" felgi ;)

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

Po tym etapie również dokładnie pędzelkujemy felgi i spłukujemy. Dopiero teraz mamy czystą od brudu felgę :
18.jpg
Pozostaje jednak problem smoły, która ciągle jest obecna na naszych felgach. W tym celu sięgamy po środki do jej usuwania, takie jak np.  Prickbort MAC 124.
19.jpg
Możemy wspomóc się również glinką:
20.jpg

21.jpg
Po tym etapie nasze felgi będą w 100% czyste i gotowe na zabezpieczenie. Jeżeli kształt naszych felg na to pozwala, możemy się pokusić o przeprowadzenie korekty lakieru na felgach, co zdecydowanie polepszy efekt. Oto efekt jaki można osiągnąć przy użyciu past polerskich,takich jak np Meguiar's Ultimate Compound, Urban Shine etc etc:
22.jpg

23.jpg

24.jpg
Pora na drugi etap szeroko pojętego dbania o koła - zabezpieczenie. Felgi zabezpieczamy żeby

a) zapewnić im ochronę przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych

B) poprawić wygląd oraz

c) ułatwić czyszczenie w przyszłości.

Do zabezpieczenia felg możemy użyć albo dedykowanych środków, jak Auto Finesse  Mint Rims, albo uniwersalnych wosków i sealantów do lakieru. W tej roli świetnie się sprawdza Finish Kare 1000p Hi Temp Paste Wax. Musimy upewnić się, że wybrany przez nas wosk będzie odporny na trudne warunki, w przeciwnym razie szybko zniknie z powierzchni felg. Możemy pokusić się również o nałożenie semi-permanentnej powłoki na felgi, jak np. Car Pro Cquartz DLUX. Środki te, mimo wyższej niż tradycyjne woski ceny, oferują dużo lepsze osiągi w kwestii łatwości mycia oraz wytrzymałości.

Prawidłowo zabezpieczone felgi będą efektywnie skraplać wodę, oraz dużo mniej się brudzić :
25.jpg

26.jpg
Mając zabezpieczone felgi, ich dalsza pielęgnacja będzie dużo prostsza. Do doczyszczenia wystarczy przeważnie woda z szamponem, w przypadku większych zabrudzeń możemy sięgnać do dedykowanych środków zasadowych, lub o neutralnym pH. To pozwoli jednocześnie skutecznie doczyścić koła, oraz nie naruszyć zabezpieczenia felg.

Wypada również wspomnieć o felgach polerowanych, których pielęgnacja przedstawia się nieco inaczej. W przypadku polerowanych stopów metali, nie zabezpieczonych lakierem bezbarwnym, należy poświęcić pielęgnacji felg dużo więcej uwagi. Nie stosujemy tutaj silnych kwasowych ani zasadowych środków, ponieważ doprowadzi do utraty klarowności polerki. Nie należy również doprowadzać do długotrwałego oddziaływania brudu na taką felgę, wystarczy spłukać go choćby sama wodą pod ciśnieniem. Mimo regularnego dbania i czyszczenia, należy i tak co jakiś czas zafundować naszym felgom polerowanie dedykowaną pastą do metalu, jak np. Autosol Metal Polish czy Mothers Mag & Aluminium Polish, co przywróci naszym felgom blask.

Nasze felgi są więc dokładnie oczyszczone, zabezpieczone i wiemy jak o nie dbać na przyszłość. Czy to koniec ?

Nie !

Koła to nie tylko felgi, ale również opony. Nic tak nie psuje wyglądu auta jak siwe, brudne i pozbawione koloru opony. Temat z pozoru błahy, jednak bardzo często przeoczany przy pielęgnacji kół.

Tutaj również możemy podzielić pracę na dwa etapy - czyszczenie i zabezpieczenie.

Opony możemy czyścić albo tymi samymi środkami co felgi, albo środkami typu APC/degraser. Do czyszczenia zwykły pędzelek nie wystarczy, potrzebna będzie sztywną szczotka, która pozwoli usunąć głęboko wżarty brud :
27.jpg

28.jpg

29.jpg

30.jpg
Z reguły jednokrotne czyszczenie nie wystarczy, operację należy przeprowadzać do momentu, w którym z opony przestanie lecieć brązowa piana.

Oponę dokładnie suszymy i możemy przystąpić do nakładania dressingu. Jakiego ? Po raz kolejny, na rynku jest multum pozycji, w zależności od efektu jaki chcemy uzyskać ( mat/satyna/połysk ) , zapachu, konsystencji etc itp. Do najpopularniejszych należą Meguiar's Endurance High Gloss, ValetPRO Dionysus Tyre Gloss czy Shiny Garage Back2Black. Do nakładania dressingu używamy pędzelka albo aplikatora gąbkowego:
31.jpg

32.jpg

33.jpg
Felgi umyte i zabezpieczone, opony nabłyszczone - pora ruszać na miasto. Na temat każdego z etapów można by napisać mały referat, dlatego ograniczymy się do tego co powyżej, mamy jednak nadzieję, że pozwoli Wam to jeszcze lepiej zadbać o Wasze koła, które  po serii takich zabiegów będą prezentować się olśniewająco. 

 

MX NOWICKI

 

Link to comment
Share on other sites

A nie jest tak,że po myciu z grubsza usuwamy najpierw smołę i klej z ciężarków pod którymi mogą siedzieć opiłki? :>

Jeżeli oczywiście ciężarki są do usunięcia to robimy to po tzw. umyciu "z grubsza". No i wszystko zależy od tego czy wulkanizator użył naklejanych ciężarków, bo przecież możemy zacząć rozpatrywanie przypadku kiedy ciężarki są nabijane na felgę i nie ma kleju  ;)

Link to comment
Share on other sites

A to fakt,rozpatrywałem to typowo usługowo,kiedy przyjeżdża do Ciebie kilkuletnie auto,z resztkami kleju po starych ciężarkach i smołą i innym dziadostwem.

W przypadku bieżącego mycia jak najbardziej ma to sens :)

Ja jestem leniwy i koła gruntownie myje ,tylko przed sezonem  8-}

Link to comment
Share on other sites

Tzn. jeżeli są resztki kleju to rzecz jasna je usuwamy, ale jeżeli są przyklejone ciężarki to bez prośby klienta ich na pewno nie odrywamy ;) tak BTW to dobrze do takich zadań nadaje się Concept Chu- Sol :) Ale tutaj skupiliśmy się raczej na bieżącej pielęgnacji :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Administrator

Mav, a ja tego nie polecam. Chyba, że koledze nie zależy na ładnym lakierze na felgach. Straszną demolkę to robi. Ja wszelkie resztki usuwam kartą kredytową, żmudne ale w ogóle nie szkodliwe..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...