Jump to content

Przywracanie godności Focusowi z 1999 r. :)


krzychoo

Recommended Posts

Trochę się zastanawiam, czy ta relacja tutaj pasuje, bo ani poziom zdjęć, ani pracy nie jest powalający, no ale ruchu dużego w tym dziale nie ma ostatnio, więc może mnie nie przegonicie. ;-)

Do rzeczy więc!

Pacjentem został Ford Focus z 1999 roku w kolorze „Pacific Green”. Samochód pomimo niewielkiego jak na wiek przebiegu (zaledwie 123 tys. km), prezentował się beznadziejnie. Totalny brak połysku (efekt mycia na myjniach automatycznych i proszkiem na bezdotykówkach – porządnego mycia ręcznego Focus nie widział chyba przez ostatnie 10 lat). Dodatkowo praktycznie na każdym panelu były bardzo głębokie rysy (do podkładu i głębiej), a miejscami wychodziła już korozja. Nielepiej miały się plastiki – wszystkie listwy drzwiowe były mocno zdarte po kolizjach z elementami przyrody nieożywionej. Generalnie – obraz nędzy i rozpaczy. Dlatego tak wyglądającego Focusa z radością przygarnąłem, aby zdobywać wprawę w operowaniu polerką, nauczyć się robić zaprawki itp. Założenie było jedno – temu samochodowi nie dało się już wizualnie zaszkodzić, więc jako poligon doświadczalny był idealny. Z drugiej strony – nie miała też sensu korekta 100%. Chodziło mi przede wszystkim o „przywrócenie godności” jak to ktoś ładnie kiedyś określił.

Słowo jeszcze o warsztacie pracy – mam bardzo ciasny i dość ciemny garaż, bez dostępu do wody, stąd też niektóre operacje przychodziły mi z trudem, w wielu miejscach poszedłem na skróty, w wielu dałem ciała, trochę zauważyłem dopiero przyglądając się w pełnym słońcu po zakończeniu prac. Na zaprawkach poległem – wyglądają dość obleśnie, niemniej i tak lepiej niż rysy i nie rzucają się tak w oczy. Wiem też w czym popełniłem błędy, więc założenia zostały spełnione. Wiele się nauczyłem, a Focus zdecydowanie odżył. Można rzec, że wygląda nie gorzej, niż po typowym „detailingu” płockich handlarzy (no offence to Płock – tak mi się skojarzyło na podstawie obserwacji działu moto na Allegro) i to bez podkręcania zdjęć. ;-)

Arsenał:
•    polerka Silverline
•    pady FlexiPads (3 twardości, małe i duże)
•    pasty Menzerna FG500, PF2500 i FF3000
•    IPA do inspekcji
•    Perl do plastików
•    Glinka Meguiar’s
•    AG SRP (ręcznie) jako zabezpieczenie i ukrywanie błędów ;-)
•    AG CGP na szyby
•    Lakier zaprawkowy w pędzelku
•    Dodatkowo szpachlówka i lakier strukturalny w sprayu, żeby jakoś uratować listwy

Tak Focus wyglądał przed wszelkimi operacjami (po umyciu na myjni ręcznej, włącznie z obfitym spryskaniem Decabitem o co poprosiłem tamtejszych chłopaków):
DSC_2119_zps97e04b25.jpg
DSC_2120_zps11eb91e1.jpg

Jak widać nie jest wesoło – matowo i depresyjnie. A takie kwiatki były na prawie każdym panelu:
DSC_2126_zpsdea2b15d.jpg

Maska pod halogenem:
DSC_2129_zpsbda96575.jpg

No to jedziemy – pierwsze przejazdy:
DSC_2132_zps22cbb7ba.jpg
DSC_2134_zps358886f2.jpg

Coś z tego chyba będzie! No to pierwsze 50/50:
DSC_2137_zps73a3524f.jpg

Coś pisałem, że dach nie miał rys? No do podkładu to nie…
DSC_2145_zpsf6f4e4a9.jpg

Da się coś na to poradzić! (zdjęcie jakoś dziwnie wyszło, bo wygląda jak by nie było ziarna metalika, ale spokojnie, nie zniknęło) :)
DSC_2149_zps775a2d33.jpg

50-tka z tylnego błotnika:
DSC_2152_zps502bc046.jpg

Tylny błotnik przed (rozmył się :-/):
DSC_2162_zpsd589d28c.jpg

I po:
DSC_2163_zps2a52b5ac.jpg

50-tka na drzwiach:
DSC_2424_zps2c8af7af.jpg

A tu naptał srak:
DSC_2429_zps70333217.jpg

I nima śladu! (no dobra, na zdjęciu jeszcze jest mały, ale zostało to poprawione):
DSC_2431_zps76589f42.jpg

Lusterka wyglądały obrzydliwie – plastik strasznie się zniszczył:
DSC_2435_zps13fb61cd.jpg

Tu już wyglądają znacznie lepiej – ale głębokie rysy zostały – bałem się obrabiać plastik papierem ściernym:
DSC_2438_zps6df8fd38.jpg

Coś na kształt 50-tki:
DSC_2449_zpsc3c88137.jpg

Tylne lampy również wyglądały paskudnie:
DSC_2452_zps17a783e3.jpg
DSC_2455_zps25015f91.jpg

Do czasu:
DSC_2457_zps06fc4047.jpg
DSC_2460_zpsf2b8c887.jpg

No i efekty! (tak, wiem, źle rozprowadziłem Perla po listwach progowych – niestety zauważyłem dopiero robiąc zdjęcia przy zachodzącym słońcu, a nie miałem go ze sobą, żeby poprawić)
DSC_4455copy_zps75080911.jpg
DSC_4456copy_zpsf9dfe310.jpg
DSC_4460copy_zps01d9b895.jpg
DSC_4461_zps3c89b802.jpg
DSC_4464_zpsb6ce6fc1.jpg
DSC_4468_zps5b913993.jpg
DSC_4469_zps7dd2efad.jpg

I to by było na tyle. Wiem, że daleko tej relacji do machania pędzelkami przy Aston Martinie ;-) ale mam nadzieję, że takie ożywienie złomka też Wam się spodoba.

Link to comment
Share on other sites


Cieszę się, że się że projekt zachowuje standardy przyzwoitości. ;)

Rzecz chyba nawet nie w wodzie (bo auto było suche kiedy nakładałem Perla), tylko nakładając go cieszyłem się, że taki wydajny i dałem go dość mało, a jak się okazało wyszła mi po prostu miejscami dość cienka warstwa, która szybko wyschła i wyszły takie placki (czego w cieniu nie widać). No po prostu błąd techniki nakładania (i za duża oszczędność w dozowaniu - pozdrawiam z Krakowa :) )

Link to comment
Share on other sites

Nad wnętrzem się szczególnie nie znęcałem, bo nie było z nim tak źle. Jedynie wyprałem podsufitkę (szampon Temachem + pielucha tetrowa). Poza solidne odkurzanie, czyszczenie plastików APC + dressing Sonaxa. Tapicerki nie prałem, ponieważ nie mam odkurzacza piorącego, a pondato przez 15 lat ten samochód miał założone porządne pokrowce (oryginalne Forda!), więc po ich zdjęciu fotele prezentowały się całkiem przyzwoicie.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Krzysiek, w Naszych Projektach nie ma segregacji ani selekcji między lepszymi i gorszymi pracami, wypustami studio lub hobbystów, tutaj bawimy się detailingiem i dzielimy efektami :) :u

Jeśli chodzi o samą pracę to cieszę się, że przyniosła Ci dużo doświadczenia - żadne czytanie nie da tyle wiedzy co praktyka. Efekt wydaje się być ciekawy, odjąłeś Focusowi sporo lat. Nie masz zdjęć zaprawek/listew z bliska? W czym miałeś największy kłopot?

  • Lubię to 1
Link to comment
Share on other sites

Najbardziej w kość dały mi zaprawki - głównie przez to, że zupełnie źle podszedłem do tematu. Nie zainwestowałem w drobny pędzelek (a wykałaczki się nie sprawdziły), przez co po pierwsze działałem na za dużej powierzchni, a z drugiej za mało wypełniłem wgłębienia powstałe w wyniku zarysowań. Zeszlifowanie tego, co wyłaziło poza obszar uszkodzenia okazało się trudniejsze niż sądziłem, a w miejscu samych rys pozostały wgłębienia w które wlazła pasta. Jej usunięcie bez IPA lub zmywacza antysilikonowego było niemożliwe, ale z kolei oba te środki powodowały matowienie i rozmazywanie klaru. x_x

Teraz na pewno nałożyłbym drobniejszym pędzelkiem znacznie więcej warstw bazy, tak, żeby lepiej wypełnić ubytek. No ale to już przy następnym projekcie.

Zdjęć listew niestety nie zrobiłem z bliska, ale ponieważ to była moje pierwsze zabawy ze szpachlówką, to też powierzchnia miejscami jest daleka od ideału. Za to całkiem ładnie udało mi się położyć lakier i z tego jestem zadowolony.

Sama praca nad korektą lakieru była raczej przyjemna i bezproblemowa (bo nie nastawiałem się na 100% korektę - na takim kapciu to nie miało sensu, a ważna dla mnie była przyjemność z pracy, a nie walka z każdą możliwą ryską). Z resztą nie był to pierwszy raz (bo był drugi :) ), kiedy trzymałem polerkę w ręku - choć nigdy nie robiłem nic tak kompleksowego. Jedynie zderzak przedni z mocno pouszkadzanym lakierem robił mi niespodzianki w postaci pojawiania się "pajęczynki" na lakierze - dlatego tylko bardzo delikatnie go "liznąłem" - bez 3 etapowej korekty. Efekt odmłodzenia udało się osiągnąć i to mnie niesamowicie cieszy - Focus naprawdę wyróżnia się na ulicy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

MrCleaner.pl - profesjonalne kosmetyki samochodowe · MenSpace.pl - ekskluzywne kosmetyki dla mężczyzn · DetailingStore.pl - sklep auto detailingowy

×
×
  • Create New...